Każdy Uczestnik Projektu otrzymuje następujący pakiet wsparcia w ramach Projektu:
Koordynator i biuro projektu udzielą szczegółowych informacji o rodzaju, wymiarze i terminie obowiązkowych zajęć każdemu uczestnikowi projektu indywidualnie w formie pisemnej oraz wszystkim kandydatom za pomocą internetu i innych środków przekazu.
Wymiar: 8 godzin.
Cel: rozwój kompetencji komunikacyjnych, interpersonalnych, osobistych, samoorganizacyjnych (planowanie dalszego rozwoju), motywacja do dalszego rozwoju w projekcie (świadomość konieczności rozwoju wiedzy/umiejętności, określania kierunku działań).
1. Ankieta wstępna (na etapie rekrutacji): zapoznanie z ofertą kursu, uczestnik sam proponuje dobranie form wsparcia; otrzymuje raport z informacją o preferowanej roli zespołowej i poziomie posiadanych kompetencji motywacyjnych.
2. Szkolenie: autodiagnoza własnych kompetencji, określenie potencjału rozwojowego do uczestnictwa w kursach zawodowych, dobór szkoleń, profesjonalny feedback rozwojowy; ćwiczenie obserwacyjne (określenie poziomu kompetencji wybranych do rozwoju w projekcie), dodatkowe ćwiczenia i testy autodiagnostyczne.
1. Szkolenia warsztatowe do wyboru
Wymiar: 2 bloki po 8 godzin z palety szkoleń (poniżej).
Cel: niwelowanie zdiagnozowanych deficytów kompetencji przez szkolenia warsztatowe, np. Kreatywność i myślenie analityczne, Zarządzanie projektem i zarządzanie zespołem, Efektywna organizacja pracy, Asertywna komunikacja, Prezentacja idei w 3 minuty.
2. Komunikacja interpersonalna
Wymiar: 30 godzin.
Cel: poprawa kompetencji komunikacyjnych przez poznanie typów przekazów niewerbalnych, mowy ciała, form i barier komunikacji werbalnej, aktywnego słuchania, praktyczny trening umiejętności interpersonalnych.
Gra terenowa: Pracodawcy w województwa kujawsko-pomorskiego
Wymiar: 15 godzin.
Cel: prezentacja pracodawców w województwa kujawsko-pomorskiego na tle Polski. Studenci poznają firmy i przedsiębiorstwa działające na terenie regionu w dziedzinach zgodnych z kierunkami studiów objętych projektem. Uzyskują znajomość branży i potencjalnych partnerów, co ułatwi im w przyszłości poszukiwanie pracodawcy lub kooperanta. Prezentacja zapotrzebowania w innych branżach na absolwentów kierunków objętych projektem (ułatwienie poszukiwania pracy). Zajęcia mają nowatorską formę i polegają na realizowaniu przez studentów zadań uruchamiających kompetencje interpersonalne i kognitywne, np. dowiedz się w firmie PerkinElmerczy poszukują informatyków do pracy, znajdź i nawiąż kontakt z firmą, która może wykonać sądową ekspertyzę chemiczną.
1. English for working
Wymiar: 30 godzin.
Cel: trening językowy skierowany na poszukiwanie racy, autoprezentację, prowadzenie dyskusji naukowej, obronę własnych racji.
2. Ekspertyzy badawcze w systemie ISO9001 i PN-EN17025 oraz rejestracja produktów w systemie REACH
Wymiar: 20 godzin.
Cel: zdobycie uprawnień do pełnienia funkcji pełnomocnika i audytora wewnętrznego ISO9001 i PN-EN17025 dla laboratoriów badawczych, rozporządzenie REACH i CLP dotyczących rejestracji substancji, zgłoszenia, klasyfikacji, oznakowania, wykonywanie ekspertyz badawczych, opinii, pisania raportów.
3. Szkolenia z obsługi aparatury naukowo-badawczej z elementami systemu jakości ISO9001 iPN-EN17025
Wymiar: 20 godzin.
Cel: zdobycie praktycznej umiejętności obsługi aparatury (zgodna z ISO i PN-EN dla laboratoriów badawczych) np. IR, AAS, SEM, XRD, DSC, HPLC od przygotowania próbki do analizy wyników. Organizowane przez akredytowanych przedstawicieli producentów sprzętu.
4. Narzędzia komputerowe w chemii
Wymiar: 30 godzin.
Cel: zdobycie praktycznych umiejętności obsługi oprogramowania stosowanego w chemii np. do obróbki danych, edycji struktur 3D, rysowania wzorów strukturalnych, prognozowania widm. Praca na przykładach z zajęć eksperymentalnych.
5. Technologie sieciowe i systemy
Wymiar: 45 godzin.
Cel: wzmocnienie kompetencji zawodowych studentów w zakresie obsługi i tworzenia sieci komputerowych, podstaw routingu i przełączania (certyfikat Cisco CCNA Routing and Switching); sieci bezprzewodowych; bezpieczeństwa sieci (certyfikat Cisco Ochrona Sieci); profesjonalnej administracji systemem GNU/Linux (certyfikat LPIC-1).
6. Programowanie urządzeń mobilnych
Wymiar: 80 godzin.
Cel: poznanie narzędzi, tworzenie aplikacji na urządzenia z systemem Android/iOS/Windows, podstawy programowania obiektów SWIFT2.0, narzędzia projektowania interfejsu użytkownika systemów IOS, przegląd API iOS9, środowisko programistyczne XCode; tworzenie gier na urządzenia mobilne (narzędzia Unity (2D i 3D)) i aplikacji multiplatformowych; podstawy programowania w j. Python i Javascript.
7. Szkolenie zawodowe w zakresie automatyki i robotyki
Wymiar: 32 godziny.
Cel: wzmocnienie kompetencji w zakresie: obsługa i programowanie LabView (Certyfikat National Instruments); Systemy Supervisory Control And Data Acquisition (uzyskanie uprawnień Stowarzyszenia Elektryków Polskich).
8. ECDL
Wymiar: 30 godzin.
Cel: wzmocnienie kompetencji zawodowych w zakresie zaawansowanych arkuszy kalkulacyjnych, zaawansowanego użytkowania baz danych lub wprowadzenie do projektowania komputerowego 2D dla zastosowań inżynierskich.
9. Analiza klienta
Wymiar: 30 godzin.
Cel: poznanie metod statystyki i eksploracji danych w analizie danych ekonomicznych, analiza danych rzeczywistych - program IBM SPSS Statistics (certyfikat SPSS Technology Junior Expert).
10. Professional Scrum Foundations
Wymiar: 16 godzin.
Cel: wprowadzenie do metod zwinnych; metoda Scrum i jej elementy - tworzenie i rozwijanie oprogramania (certyfikat Professional Scrum Master).
Wymiar: 38 godzin + 1-2 dni wizyty u pracodawców.
Cel: rozwijanie kompetencji analitycznych, interpersonalnych, samoorganizacyjnych, kreatywności i innowacyjności poprzez:
- 38 godzin zajęć,
- zapoznanie z metodą DT,
- tworzenie zespołów projektowych,
- zarysowanie problemu,
- zbieranie danych (wizyta w firmie),
- warsztat projektowy – opracowanie rozwiązania problemu (konsultant DT, przedstawiciela pracodawcy, ekspert UMK)
- prezentację rozwiązań na seminarium sprawozdawczym (konkurs).
Kryteria oceny: sposób analizy problemu, skuteczność jego rozwiązania, kreatywność, praca grupowa, sposób prezentacji wyników. Nagrody w konkursie fundują dziekani.
Studenci rozwiązują problemy zlecone przez pracodawców (firmy działające w dziedzinach zgodnych z kierunkiem studiów (np. PESA Bydgoszcz, Cisco Systems Poland, FEN) metodą design thinking (DT).
Wymiar: do 5 dni.
Cel: zapoznanie studentów z pracodawcami (Perkin-Elmer, Urząd Statystyczny w Bydgoszczy, PESABydgoszcz, INTEL itp.) i ich oczekiwaniami, specyfiką pracy w branży; rozwój kompetencji interpersonalnych i komunikacyjnych. Wizyty krajowe i zagraniczne.